Het leven in de brugklas

Arc

Hier kun je interviews met brugklasleerlingen lezen.

Eerst even voorstellen: 

  • Josephine, 1hva, 12 jaar, komt van Fabritius
    Woont met kat en moeder, heeft een donorvader en misschien wel 5 halfbroers en -zusters (maar dat weet ze niet helemaal zeker….)
    Houdt van: korfbal en is sportief
  • Levy, 1hva, 12 jaar, zat op 3 basisscholen
    Woont met 2 honden, 2 katten en o ja, vader, moeder en broer.
    Houdt van: klimmen en van gitaarspelen
  • Olivier, 1hva, 12 jaar, komt van Groen van Prinsterer
    Woont met vader, moeder en kat.
    Houdt van: hockey en chillen met vrienden
  • Justin, 1mha, 12 jaar, komt van de Lelyschool
    Is positief, vriendelijk en bijna nooit boos (maar soms wel…)
    Woont met vader, moeder, zusje en broertje van 3. Deed aan Kickboksen (handig voor de enkele keer dat hij wel boos is:) en hip hop
  • Elmy, 1mha, 12 jaar (bijna 13), komt van De Wilge
    Was vroeger heel rustig. Woont met haar ouders en broer Chris.
    Gaat binnenkort verhuizen. Houdt van ballet
  • Sadé, 1mha, 12 jaar, komt van de Elckerlyc
    Woont met haar ouders, twee broertjes, één broer, één zus (heeft ook nog twee zussen die in het buitenland wonen), een hond, een hamster en vissen.
    Is actief, werkt hard (volgens Elmy té hard).
    Houdt van helpen en van goede cijfers halen
  • Floor, 1va, 12 jaar, komt van de Curtevenneschool
    Woont met haar ouders, broertje en twee parkieten. Houdt van: voetbal, paardrijden, buiten zijn en van dieren. 
  • Lieke, 1va, komt van de Fabritius
    Woont met vader, moeder, twee zusjes, een poes en twee konijnen.
    Houdt van: hockey en knutselen
  • Brent, 1va, 12 jaar, komt van de Augustinusschool
    Woont met zijn ouders en kleine broertje en heeft geen huisdieren.
    Houdt van: boksen

Waarom kozen zij voor het ARHC?

De gebouwen zijn en blijven een trekker, zo blijkt. Josephine vindt het ARHC er leuk en gezellig uitzien, en zo makkelijk ingedeeld in verdiepingen (over dat laatste zijn de meningen overigens verdeeld),  Sadé keek vanuit haar basisschool uit op de Jonker en was dus al een beetje vertrouwd met de school. Justin is de stelligste: “Dat gebouw natuurlijk! Ik ben Harry Potterfan! Meer hoef ik toch niet te zeggen?” 

Ook broers en zussen die al op deze school zitten en er reclame voor maken zijn van invloed, of broers en zussen die juist op een andere school zitten waar ze dan weer geen reclame voor maken 🙂

Ook sprak de gezellige sfeer ze aan, en had Justin het gevoel dat je hier snel en goed vrienden kon maken. (En dat bleek te kloppen, gelukkig, hoewel dat misschien ook iets over Justin zelf zegt…)

Olivier schatte in dat je hier niet zo ongelooflijk veel huiswerk zou krijgen als op ‘sommige andere scholen’ en verder leek deze school hem gewoon leuk. Floor twijfelde tussen het Gemeentelijk Gymnasium en het ARHC. Big History gaf de doorslag, en daar heeft ze geen spijt van gekregen. Brent voelde zich eigenlijk meteen op zijn plek, en dat is een fijn gevoel.

En wat vinden ze dan het leukste op hun nieuwe school?

Nou, om te beginnen de kantine en het lekkere eten dat je daar kunt kopen. De kluisjes scoren ook goed, en Olivier is zeer te spreken over het feit dat je ‘vrij rond mag lopen, met je telefoon’. (Hier had uw verslaggever wellicht wat door moeten vragen maar laten wij ervan uitgaan dat Olivier het over de pauzes heeft)

Elmy is blij met de nieuwe mensen die ze heeft ontmoet, volgens Lieke staat iedereen hier voor elkaar open. Allemaal vinden ze de tijd die ze op school met vrienden kunnen doorbrengen heel fijn, kortom, gezelligheid en het sociale leven verschaffen veel vreugde.

Gelukkig zijn er ook nog leuke dingen die met het onderwijs en de lessen te maken hebben te noemen. Zo vindt de een geschiedenis echt heel interessant, de ander is dol op gym (al moet je nu met Corona wel uitkijken), Frans of Duits en Sadé vindt eigenlijk zelfs alles leuk. Bij de leerlingen uit 1VA scoort Big History erg goed, vanwege het onderzoek dat je mag doen en de creatieve opdrachten.

Ze hebben veel goede docenten, de een kan goed vertellen maar moet soms wat beter opletten bij toetsen, de ander is aardig, geeft je het gevoel dat fouten maken niet erg is, de volgende deelt snoepjes uit en maakt grapjes en kan ook nog goed orde houden. Het allerbelangrijkste vinden ze dat een docent een goede band heeft met de klas en je laat merken dat je erbij hoort.

Maar kom op, er zijn toch ook wel stomme dingen?

Jazeker, het is natuurlijk niet alles goud wat er blinkt. Een bloemlezing:

  • Dat er zoveel lokalen en verdiepingen zijn  
  • Dat je dan loopt te zoeken 
  • Dat je dan zulke zware benen krijgt
  • Dat je dan ook nog zo’n zware tas hebt ….
  • Dat je niet op op alle verdiepingen mag eten
  • Dat je zoveel toetsen hebt, volgens Levy soms wel iedere week één!
  • Dat mevrouw Van den Hoek wegging naar haar zoon in Engeland (“Maar ze is nu vast wel heel gelukkig”, bedenkt Justin)

“Maar weet u wat het allerstomste is dit jaar, mevrouw?”, verzucht Sadé aan het eind van het gesprek. “Corona! Zo raar dat het vroeger normaal was dat je je geen zorgen moest maken. Ik weet niet eens meer hoe dat was.”

Hoe ziet zo’n dag of week er nu uit voor de brugklasleerlingen?

Toch wel wat anders dan in de voorgaande jaren. Zo heb je weliswaar de meeste lessen ‘gewoon’ met je klas, maar zit je ook 5 uur per week met leerlingen uit andere klassen en afdelingen in een door jou gekozen keuzeles. 

Er valt veel te kiezen, zo zijn er specials, steruren, steunuren en uren waarin studievaardigheden voor diverse vakken worden getraind.

Een greep uit het ruime aanbod:

  • Make your own cartoon
  • Verbeter je Franse uitspraak
  • Maak een biologisch kookboek
  • Lessen in geluk
  • Meten en meetkunde
  • Word een betere schrijver

Voor elk wat wils, zou je zeggen. Toch pakt de keus niet altijd helemaal goed uit, soms zit de les die je wilt al vol, soms heb je je misschien net niet genoeg verdiept in wat er nou precies aangeboden wordt…

Olivier: “Ja ik doe dus iets met laat de schrijver in je los of zo….maar er zit helemaal geen schrijver in me”. Waarom hij deze les dan toch koos? “Ja dat heeft mijn moeder gedaan. Ik had geen tijd en zij dacht dat het spelling was, altijd goed dacht ze!”

Gelukkig was het bij de tweede ronde al een heel stuk makkelijker kiezen, omdat je, zo zegt Floor, beter weet wat je kunt verwachten. Leuk aan de meeste keuzelessen is dat je echt even wat anders doet dan in de ‘normale’ lessen, vaak ben je wat actiever en creatiever bezig.

En dan heeft iedere klas twee keer per week twee uur projecttijd. In de projecten wordt vakoverstijgend gewerkt aan de ‘21e eeuwse vaardigheden’. Zoals bij nema (Nederlands en maatschappijleer), waar de leerlingen in teams leren debatteren over maatschappelijke onderwerpen, en het project van duits en aardrijkskunde waar ze onderzoek doen naar en presentaties geven over verschillende Duitse steden.

Tot zover deze impressie van het leven in de verschillende brugklassen van het ARHC. Een leven dat er overigens sinds 16 december weer even best anders uitziet…..

Hopelijk kunnen onze brugklassers, en ook andere leerlingen en hun docenten elkaar weer snel in levende lijve ontmoeten!

Heidy Bouwer