Passend onderwijs

Arc

Wij bieden aan alle leerlingen voor wie dit nodig is ondersteuning.
Ondersteuning bij taal gebeurt door alle docenten tijdens de vaklessen.  Je kunt een vak niet volgen als je mondelinge uitleg of stukken tekst niet goed begrijpt.
Elke leerling heeft in klas 1 één uur rekenen per week en in leerjaar 2 en 3 is dit geïntegreerd in de wiskundeles. Voor leerlingen uit leerjaar 2 en 3 die moeite met rekenen hebben, is er facultatief een uur rekenen te volgen. Indien je geen examen doet in het vak wiskunde maak je in leerjaar 3 in toetsweek 4 een schoolexamen rekenen (2F).
De leerlingen met dyscalculie en ernstige rekenproblemen volgen de rekenles  en kunnen extra ondersteuning bij wiskunde krijgen, zodat ze de wiskundevaardigheden meer eigen maken.
Leerlingen met dyslexie hebben altijd recht op tijdverlenging bij schriftelijke toetsen en mogen gebruik maken van een laptop of Chromebook als die noodzaak is aangetoond door eigen onderzoek via de screening in september door de remedial teacher in het kader van het dyslexieprotocol of als dit geïndiceerd wordt op een dyslexieverklaring. Ook kan de basisschool die noodzaak bij de ‘warme overdracht’ hebben aangegeven. Advies van externe deskundigen is ook bepalend voor het vormgeven van ondersteuning.
Wij bieden gratis Claroread of Textaid aan om tekst te laten voorlezen.
Heeft een leerling met dyslexie grote problemen met het vak Engels dan kan de remedial teacher ondersteuning geven of deze leerling krijgt een ‘buddy’: een leerling die goed is in Engels uit klas 3 of 4. In zeer uitzonderlijke gevallen is het mogelijk, dat een leerling gedurende het 2e schooljaar vrijstelling krijgt voor Frans als de dyslexie zodanig hardnekkig is, dat een leerling voor Nederlands en Engels geen voldoende kan halen en ook de andere vakken eronder lijden. In de bovenbouw kan er geen dispensatie verleend worden, maar kan er een pakket zonder Frans en Duits gekozen worden. 
In klas 1 hebben wij begeleidingsuren. In deze uren is er voor de leerlingen de mogelijkheid om onder andere huiswerk te maken.
Voor alle leerlingen werken we via het M@ZL project Daarmee werken we aan het terugdringen van kortdurend en steeds terugkerend ziekteverzuim.

Sociale vaardigheden

In klas 1 geven wij veel aandacht aan het verder ontwikkelen van de sociale vaardigheden. Dit doen we tijdens de lessen drama en via de KIC-training tijdens de gymles en het coachmoment. Deze training gaat over respect, veiligheid en verantwoordelijkheid.

We hebben een anti-pest coördinator. Wij willen voor alles een veilige school zijn voor alle leerlingen en medewerkers.

Faalangst of examenvrees

Voor het centrale eindexamen in klas 4 is er een uitgebreide examentraining en we hebben voor alle leerlingen die dat nodig hebben een faalangstreductie-training.

Lichte vormen van gedragsproblemen en/of stoornissen

Heeft uw zoon of dochter hier mee te maken dan hebben wij een bovenschoolse zorg-expert in huis die de coaches en docenten begeleidt. Zij voert individuele gesprekken met leerlingen en ouders en observeert ook in de klas. Op basis hiervan maken we een actieplan.

Leerlingen met een lichamelijke beperking

Samen met De Kleine Prins onderzoeken we hoe De Fontein de nodige ondersteuning kan bieden of dat de ondersteuning vanuit De Kleine Prins geboden kan worden. We hebben een lift en er zijn invalidentoiletten.

De blauwe kamer

De kamer is een plek voor leerlingen die behoefte hebben aan een prikkelarme omgeving.
Ook kunnen leerlingen tijdelijk een time-out pas krijgen, als het hen soms teveel wordt in de klas.

Zwaardere vormen

Heeft uw zoon of dochter een zwaardere vorm van dyslexie of dyscalculie, of een meer ernstig gedragsprobleem en/of ernstige stoornis, dan zoeken we samen naar de beste begeleidingsvormen. Daarbij hebben we ondersteuning van de bovenschoolse zorg-expert en externe orthopedagogen en psychologen.
Wat wij precies kunnen doen voor uw zoon of dochter is te vinden in ons schoolondersteuningsprofiel, te vinden onderaan deze pagina.

Deze tekst is een samenvatting van ons schoolondersteuningsprofiel. Voor de exacte informatie verwijzen wij u naar de link onderaan de pagina.

Meer informatie bij de zorgcoördinator of remedial teacher, mevr S. Pot spot@gsf.nl en S. Ponteyn sponteyn@gsf.nl