Een dagje op pad met 1MHA

26 januari 2021
Arc

Het is dinsdag 15 december, ik mag een dagje meelopen met 1MHA, de klas van Justin, Elmy en Sadé, bij de lezer wellicht nog bekend van Het leven in de brugklas (Nieuwsbrief 13 januari 2021)

Hun docenten geschiedenis, Frans, Engels en drama zetten de de deuren van hun leslokaal gastvrij en wagenwijd open. 

Maar zoals wel vaker in het onderwijs, zeker in deze turbulente tijden van Corona, lopen de dingen anders dan gepland. Wie van voorspelbaarheid en controle houdt moet zich misschien wel een paar keer achter de oren krabben alvorens een carrière in het onderwijs te overwegen…

De scholen moeten (weer) dicht, en dat was dit keer toch wel wat onverwachter dan de vorige keer. Dat betekent dat de docenten van 1MHA als de spreekwoordelijke bliksem hun les hebben moeten aanpassen om te zorgen dat ‘hun’ kinderen vanaf morgen allemaal mee kunnen doen met het afstandsonderwijs dat vanaf de volgende dag weer van start gaat.

Voor iedereen de tweede lockdown, maar voor deze kids de eerste lockdown in het middelbaar onderwijs.

De sfeer is gemoedelijk, de kinderen ogen relaxed en als er al enige opwinding te bespeuren is wordt die veroorzaakt door het SO dat ze bij geschiedenis krijgen. Het is nog een hele toer voor hun geduldige en vriendelijke docent René Beishuizen om het clubje in toetsopstelling te krijgen, maar dan kan het werk ook beginnen. Het zijn pittige vragen, zoals: 

Leg uit waarom de democratie in Athene een directe democratie was

Ga er maar aan staan als 12-jarige brugger! De hersens kraken en een uiterst onschuldig ogend jongetje dat vanwege zijn dyslexie met een laptop mag werken blijkt de verleiding niet te hebben kunnen weerstaan: de docent betrapt hem als hij met zijn mobiel in het klepje van de laptop wanhopig naar antwoorden speurt. “Ik had het niet zo goed geleerd”, geeft hij desgevraagd ruiterlijk toe.

Tijd voor een lesje Frans. Hun hartelijke lerares, Jessica Galesloot, heeft de les moeten omgooien om de leerlingen voor te bereiden op het digitale onderwijs. Omdat de schoolleiding nog druk in overleg is over de te volgen aanpak is nog niet helemaal duidelijk hoe dat er gaat uitzien, maar Jessica wil er in ieder geval voor zorgen dat “jullie straks allemaal kunnen meedoen”. Ze drukt de leerlingen op het hart dat ze er voor hen is, en dat het voor haar ook allemaal nieuw is. “Zo zie je maar weer dat we allemaal altijd maar weer aan het leren zijn. Bah, ik ga jullie veel te veel missen! Maar: we doen het samen, he?”

Aan het eind van de les worden gemaakte SO-tjes uitgedeeld, mét iets lekkers en veel complimenten van de juf. Onder de vrolijke klanken van Jingle Bells (in het Frans natuurlijk) verlaten de leerlingen het lokaal op weg naar hun pauze,(volgens Justin het beste moment van de dag met al die smakelijk dingen in de kantine) en daarna naar de les Engels.

Ze worden ontvangen door Anne Eleveld, docent Engels, kordaat, vriendelijk en ook al zo behulpzaam en complimenteus.

En ook hier is het programma aangepast om ervoor te zorgen dat de klas verder kan tijdens de lockdown.  “Want stel je eens voor dat jullie straks wel een maand thuis komen te zitten….”

Op dat moment kon deze docent Engels, net als wij allemaal, nog niet vermoeden hoe de Britse variant er nog geen week later voor zou zorgen dat die gevreesde maand thuis nu whishfull thinking zou blijken.

Een stukje grammatica doet ze even samen met de klas, de leerlingen doen actief en vrolijk mee. “Dit gaat hartstikke goed jongens, daar ben ik blij mee!” Daarna mogen de kids kiezen met welk onderdeel ze aan de slag gaan en daalt er een prettige en geconcentreerde stilte over de klas neer.

Daarna is het tijd voor een keuzeles, Justin, Elmy en Sadé hebben alledrie gekozen voor drama bij Ruud Attevelt, naast docent drama ook docent Engels. Ze hebben er zin in en verzamelen, met leerlingen uit andere afdelingen, in de aula. Maar ook hier gooit het lockdown-drama roet in het eten. 

“Jongens, ik heb niet zulk goed nieuws, de les kan niet doorgaan, ik heb ander werk te doen”.

“Meneer, waarom?”

“Meneer, u gaat toch niet weg?”

“Bent u ontslagen meneer?”

Nou, zo dramatisch is het gelukkig niet, Ruud moet als coördinator van Mavo4, samen met examensecretarissen en andere coördinatoren, ervoor zorgen dat de toetsen voor de examenkandidaten nog kunnen worden afgenomen, met inachtneming van alle regels, en dat is een forse klus, die zowel haast als precisie vereist.

En zo is de schooldag voor Justin, Elmy en Sadé ineens een heel stuk vroeger afgelopen, want de dramales duurt normaal twee lesuren. Flexibel en behulpzaam als ze zijn maken ze tijd vrij voor een openhartig en zeer informatief interview, maar dan zit het er ook op en vertrekken ze naar huis. Op naar de Kerstvakantie, die er ook anders uit zal zien dan anders, en naar het online-onderwijs in januari. Wordt vervolgd: in de volgende Nieuwsbrief kunt u lezen hoe het de leerlingen van 1MHA en hun docenten vergaat tijdens de lockdown.

Heidy Bouwer