Keuzeles Duits

29 maart 2021
Arc

Zwei dingen sollten Kinder von ihren Eltern (Lehrer) bekommen: 

Wurzeln und Flügel
Johann Wolfgang von Goethe

 Bij Yoka Berest kunnen leerlingen uit H4 en V4 terecht voor een special over de DDR en een serie lessen studievaardigheden.  

Hoewel er zich voor beide lessen niet echt hordes gegadigden hebben gemeld is het Yoka natuurlijk wel toevertrouwd om ook voor een select gezelschapje zinvolle en inspirerende lessen te verzorgen.

Norine uit V4 koos in blok 2 voor zowel de special als de serie studievaardigheden.

“Ik ben niet echt de beste in Duits, en ik kies altijd eerst wat belangrijk is, denk: waar zou ik het meeste van leren. Daarna kies ik dan wat ik leuk vind”. En dat betekende dus: de studievaardigheden ter lering, de kennismaking met de DDR ter vermaak. (Hoewel de term vermaak misschien niet helemaal past bij de zwaarte van het onderwerp, maar daarover verderop meer)

We houden de volgorde van Norine aan en beginnen dus met het uur studievaardigheden waarin, zo luidt de omschrijving: tijd is om je vragen te stellen, extra te oefenen, en zo dus beter te worden in Duits. Yoka en haar stagiaire Fokel bieden filmpjes over actuele onderwerpen aan en stimuleren de leerlingen om in piepkleine groepjes (duo’s) hun spreekvaardigheid Duits te oefenen. Voor de leerlingen die het spreken spannend vinden is het fijn en veiliger dan oefenen in een volle klas.

Norine had gehoopt op meer grammatica, want luisteren en spreken is voor haar niet zo’n probleem. Ook zou zij het fijn vinden als de les wat meer aansluit bij de vragen en de behoeftes van leerlingen.

Dat sluit aan bij de beleving van Yoka zelf, zij biedt in periode 3 daarom  de nieuwe serie studievaardigheden aan onder de veelbelovende titel: Voor elk wat wils. “Jij bepaalt waar je aan gaat werken. Grijp deze kans om verder te komen met Duits”.

Maar bij de studie van een taal gaat het natuurlijk niet alleen om vaardigheden, maar ook om kennis van de cultuur, de kunst en de geschiedenis van het land. Bildung!

“De leerlingen maken kennis met de voormalige DDR en haar regime, door erover te praten, te lezen en filmmateriaal te bekijken. De lessen zijn in het Nederlands,  dus iedereen met belangstelling kan aansluiten.Hoe was het om te leven in de DDR? Hoe is de DDR ontstaan en wat gebeurde er tijdens de val van de muur? Welke overblijfselen in de taal, het dagelijks leven en de kunst kunnen we nu nog terugvinden?”

Yoka gebruikt prachtig digitaal lesmateriaal van oa het Duitsland Instituut en van Lemo (Lebendiges Museum Online).

Het gaat over de bouw van de muur en de grensbewaking, over privacy en de macht van de staat, over hoe het was om jong te zijn en opgevoed te worden door de staat. “Ik had een muur om mijn geest gebouwd” zegt een van de geïnterviewden over zijn gevangenschap in de Stasi-gevangenis. Aangrijpende gesprekken en beelden uit een toch nog heel recent verleden.

Norine schreef zich in nadat ze in de reguliere les had gehoord over een ontsnappingspoging uit de DDR: “Ik dacht: hoe kán het dat ik daar niet eerder van gehoord en over geleerd heb? Zoooo interessant Die gevangenissen, wat ontzettend zwaar!”

Dat Yoka de les over kunst in de DDR een week opschoof toen Norine ziek was, omdat ze wist dat zij zich erop verheugd had, noemt zij ‘echt ontzettend lief’.

Kortom, een keuzeles die misschien niet zozeer ‘vermaak’ biedt , maar die wel degelijk heel veel meer deelnemers verdient! 

En alleen de vogels vliegen van Oost- naar West-Berlijn 

Worden niet teruggefloten ook niet neergeschoten

Uit: Over de muur

van Het klein orkest

Heidy Bouwer