Loopbaanoriëntatie havo 3 Windesheim

Arc
Loopbaanoriëntatie havo 3 Windesheim

Hoe kies je nou toch een profiel?

Al weken zijn we in leerjaar 3-havo bezig met de oriëntatie op de profielkeuze. We Qompassen wat af, praten mentorlessen lang over kwaliteiten en interesses en de eerste leerlingen hebben al een ‘meeloopdag’ gepland. En toch… nog steeds vinden veel leerlingen het kiezen van een profiel heel lastig.

Gelukkig hoeven we het profielkeuzetraject niet helemaal zelf te bedenken als mentoren en als school. Ook de vervolgopleidingen richten zich inmiddels intensiever op derdeklassers die hun profiel nog moeten kiezen. Zij organiseren tegenwoordig activiteitendagen waar scholen naartoe kunnen met derdejaars leerlingen.

Op donderdag 8 februari 2018 waren we te gast op Hogeschool Windesheim in Almere. De leerlingen namen deel aan twee workshops. Allereerst de ‘droomwolk’ – waarin ze geïnformeerd werden over keuzestrategieën waar ze onder woorden brachten wat hun passies zijn. Daarna dachten ze na over hun motivatie en interesses, zowel op school als buiten school en probeerden ze die steekwoorden te koppelen aan de bestaande profielen. De speeddate met studenten van de Hogeschool vonden leerlingen erg interessant: zo kregen ze alvast een idee wat studeren nu eigenlijk inhoudt.

 Onze leerlingen werden heel blij van het feit dat je op de Hogeschool soms maar drie dagen les hebt en dat je zo nu en dan zelfs bij lessen mag wegblijven. Bij de Kahootquiz over profielen bleek dat nog niet iedereen van alles op de hoogte was, dus ook daar zijn we slimmer de deur uit gegaan. Al met al een interessante en gezellige dag waarop de mentoren hun leerlingen weer wat beter hebben leren kennen en vice versa.

De dag erna hadden sommige leerlingen het geluk mee te kunnen naar de Hogeschool Utrecht voor het ‘Make your Future’-programma. Tijdens dit programma maakten de leerlingen kennis met verschillende studies die je kunt kiezen met een N(atuur)-profiel. Het was een ontzettend leerzame dag: de opleidingen ICT en elektrotechniek waren wel enigszins bekend, maar niemand van ons had ooit gehoord van de studies ‘Built Environment’ en ‘Life Sciences and Chemistry’. We hebben o.a. hexaflexagons gemaakt. Verder bekeken we het effect van koffie op watervlooien en hebben we microbits geprogrammeerd.

Onder leiding van een student van de HU liepen we wat af tussen de verschillende activiteiten en de gebouwen op het Uithof. De leerlingen waren heel verbaasd over het feit dat er een pizzeria en een Vietnamese streetfood bar tussen de gebouwen te vinden waren. Met deze faciliteiten wordt studeren een stuk makkelijker, was hun idee.

Misschien zorgen dagen als deze niet bij alle leerlingen voor duidelijkheid in de profielkeuze. Maar al komen enkele er alleen maar wat níet bij hen past, dan zijn ze toch weer een stapje verder.

(geschreven door mevrouw Weinans, mentor van 3 Havo, februari 2018)