Veelgestelde vragen

Arc

Werkdruk leerlingen

Is het mogelijk om de werkdruk/toetsmomenten voor de leerlingen meer te spreiden?

De spreiding van toetsen en so’s is soms geconcentreerd in 2 weken. De werkdruk is dan behoorlijk hoog. Daarna volgt vaak een wat rustiger periode voor de leerlingen.

Helaas is dit een moeilijk te doorbreken fenomeen. Ook op andere scholen is vaak sprake van pieken en dalen in de werkdruk, zowel voor docenten als leerlingen. E.e.a. wordt veroorzaakt door het feit dat vakken tegelijk hun hoofdstukken in de methodes lijken af te ronden en dus een repetitie plannen. Daarna worden de nieuwe onderwerpen aangesneden en hoofdstukken gestart en is het weer even rustig. Leerlingen kunnen dan overigens hun slag slaan door in deze “toetsarme” periodes hoofdstukken samen te vatten en tussentijds stof te bestuderen. Op deze wijze bouwen ze lucht in hun planning waar ze later profijt van hebben als er weer veel toetsen staan.

Sinds 2016 is het Goois Lyceum bewust bezig met het terugdringen van het aantal zgn. summatieve toetsen (toetsen voor een cijfer). Een deel van de toetsen is inmiddels vervangen door formatieve evaluatie vormen. Dit zijn toetsvormen die een leerling en de docent tussentijds inzicht geven in wat een leerling al beheerst en wat het nog moet leren/oefenen voordat de stof goed genoeg onder de knie is. Na de afname van een formatieve evaluatie ontvangt een leerling wel feedback, maar geen cijfer.