Gymnasiumdag; offeren en feesten

6 december 2021
Arc

De gymnasiumdag van 26 november stond in het teken van ‘Offeren en feesten’. Zo’n 65 leerlingen van klas 1 en 2  volgden twee workshops. 

workshop ‘offeren’

In de workshop over offerfeesten en -geschenken hebben de leerlingen nagedacht over welke hulp ze zelf van een Romeinse godheid zouden willen krijgen. Ieder koos een eigen probleem en zocht daarbij een bijpassende godheid. We maakten uit klei een geschikt geschenkje voor deze godheid. Tenslotte hebben we in de objecten nog een standaard inscriptie voor votieven ingekrast, die we m.b.v. onze grammaticale kennis hebben aangepast aan onze eigen situatie en ons eigen werk. Dit leverde prachtige persoonlijke kunstwerken en verhalen op: sommigen wilden beter worden in wiskunde en offerden een hersenpan aan de godin van de wijsheid, Minerva; iemand anders wilde hulp bij het bereiken van zijn doel om fotograaf te worden en offerde daarvoor een oog aan de Romeinse god van het vooruit en terugkijken, Janus. Het kleien was leuk, de dialoog over ambities en problemen die leerlingen willen oplossen was nóg leuker.

workshop ‘Grieks servies’

Bij de workshop Griekse servies hebben we gekeken wat voor vaatwerk de Grieken hadden. Veel vazen werden gebruikt voor wijn en olie. We bekeken welke modetrends er waren en daarna hebben de leerlingen zelf een bord versierd met een Grieks element erin. Het resultaat: prachtige exemplaren. Wat een creativiteit! 

workshop ‘klassiek feest’

Bij de workshop ‘Voor en na het klassieke feest’ hebben leerlingen zelf verschillende cosmeticaproducten gemaakt om je zelf mooi te maken voor een feest. Ook hebben leerlingen zelf drop gemaakt uit zoethout. De Romeinen kauwden al op zoethoutwortels om maag en darmklachten te verminderen.

workshop ‘Romeins koken’

Bij de workshop ‘koken’ hebben we eerst met elkaar gekeken naar hoe we onder andere dankzij de Vesuviusuitbarsting veel weten over Romeins eten en hoe het kan dat er zoveel voorbeelden zijn uit de Romeinse tijd dat na een offerfeest blinde mensen weer konden zien. Vervolgens hebben we ons gebogen over het vertalen van een Romeins recept voor offerbrood, het zogenaamde libum.  Dit recept gingen de leerlingen daarna uiteraard ook zelf maken. 

workshop ‘battle speech’

De workshop ‘woordstrijd tussen historische karakters’ vereiste een enorme creativiteit van de leerlingen. In duo’s kropen ze in de huid van een Grieks karakter. Deze twee karakters hadden strijd met elkaar over behaalde prestaties, gefaalde missies, jaloezie, verraad etc. Elke leerling schreef vanuit de rol van het karakter een ‘battle speech’ om zichzelf als geweldig neer te zetten en het andere karakter met de grond gelijk te maken. Ze hebben het voor elkaar gekregen om binnen een uur theorie uit te pluizen, een rijmende speech te schrijven en een beat uit te zoeken om vervolgens het resultaat voor de camera te laten zien. 100% inzet!