In 2020 schreven we ons VIERjarenplan 2020-2024 ‘Vanuit vertrouwen werken aan verdraaid goed onderwijs’. De uitgangspunten uit dit plan blijven de komende jaren staan.

Centraal staat de belofte aan de leerling: We bieden verdraaid goed onderwijs. Dit betekent dat we onze leerlingen als uitgangspunt nemen, voor alle leerlingen een passende plek vinden en dus ontwikkelgericht werken.

We richten ons op drie doelen voor het onderwijs: kwalificatie, socialisatie en subjectificatie. De drie doelen horen bij elkaar: de weg die leerlingen volgen op school leidt tot een diploma (kwalificatie), maar leert hen ook wie ze zijn en waar hun kwaliteiten en ambities liggen (socialisatie) en hoe ze zich verhouden tot de medemens en de wereld om hen heen (subjectificatie).

Binnen de GSF werken we ‘verdraaid’: We werken vanuit de bedoeling, niet vanuit het systeem, en leggen de verantwoordelijkheid waar deze hoort. Dat vraagt om het ontwikkelen van leiderschap op alle niveaus: bij de leerling over het eigen leerproces, bij medewerkers over samen verantwoordelijkheid nemen voor onderwijskwaliteit en bij leidinggevenden om samen met hun collega’s het onderwijs verder te brengen. Vier jaar geleden schreven we het zo: “Altijd eerst de blik op het belang van de leerling. Daarna pas een blik op de regels. Ja, dat vraagt om stoutmoedigheid.”

“We werken vanuit de bedoeling, niet vanuit het systeem, en leggen de verantwoordelijkheid waar deze hoort.”

Lees verder in het VIERjarenplan 2025-2029

Voorwoord

We zijn onderweg

Onze leerlingen

Onze collega’s

Ons onderwijs

De GSF-organisatie