Alle kinderen en jongeren hebben recht op onderwijs dat het beste past bij hun talenten, interesses en ambities. Iedere dag doen onze collega’s hun uiterste best om dit onderwijs te bieden aan alle leerlingen die voor de Gooise Scholen Federatie (GSF) hebben gekozen, wat hun achtergrond ook is. De GSF gelooft in de kracht van onderwijs.

Onze leerlingen kunnen de wereld mooier maken, allemaal op hun eigen manier. Onze collega’s doen dit door te werken aan optimale kansen voor iedere leerling. Want: Iedereen telt en doet mee. Verdraagzaamheid en diversiteit staan bij onze scholen hoog in het vaandel.

De GSF is een moderne en diverse scholengroep: De scholen van onze federatie verschillen van elkaar: zij bieden alle onderwijsrichtingen die het Nederlands onderwijs kent en vinden elkaar in de missie, ambitie en kernwaarden. Of je nu een nieuwkomer in Nederland bent en Nederlands wilt leren, of je een toekomst in de horeca voor je ziet of dat je je juist wilt verdiepen in meer theoretische vakken: bij de GSF is er een school die bij je past! Daarnaast verschillen onze scholen in de manier waarop zij onderwijs geven. Iedere school geeft op eigen wijze vorm aan uitdagend en betekenisvol onderwijs. Er wordt geleerd van elkaar.

Bij de GSF is er wat te kiezen. Onze leraren geven echter allemaal onderwijs dat helemaal van nu is: vol vaardigheden en kennis passend bij wat de maatschappij nu vraagt. Ons onderwijs staat nooit stil.

Onze scholen zijn onderdeel van de samenleving. Samen werken we aan de toekomst: school, ouders/verzorgers, leerlingen, maatschappelijke organisaties. We kunnen niet zonder elkaar. We hebben elkaars mogelijkheden en expertise nodig om er te kunnen zijn voor alle leerlingen. We zetten onze deuren open om elkaar te versterken. Onze verantwoordelijkheid houdt niet op bij de muren van onze scholen. We leren steeds bij en laten ons inspireren door goede voorbeelden op andere scholen. We werken zoveel mogelijk samen met andere onderwijsbesturen om het onderwijs te verbeteren. Daarnaast spelen we een actieve rol in de vers gevormde Onderwijsregio Midden Nederland Leert VO-MBO. Binnen de onderwijsregio werken we aan het aantrekkelijk maken van het werken in het onderwijs en het behoud van studenten, startende leraren en schoolleiders.

Vertrouwen is een sleutelwoord binnen de GSF: Wij hebben er vertrouwen in dat leerlingen zich willen ontwikkelen. We hebben vertrouwen in de collega’s die er zijn voor deze leerlingen. Het is iets wederkerigs: we helpen elkaar als het even minder gaat en weten dat we kunnen leren van de ander. We bouwen op het vakmanschap van onze collega’s. Op deze manier worden we elke dag samen een beetje beter.

VIER is bedoeld als richtinggevend document, gericht op het wat. De concrete invulling, het hoe, wordt vormgegeven in de per school op te stellen schoolplannen en een GSF-brede uitvoeringsagenda., in een klimaat van het samen leren en werken aan waar het werkelijk om gaat. We zijn samen op weg naar het best mogelijke onderwijs voor onze leerlingen. Dat is dan ook de titel van ons plan: vanuit vertrouwen werken aan verdraaid goed onderwijs.

schoolleiders en bestuur GSF

“Binnen de GSF werken we ‘verdraaid’: We werken vanuit de bedoeling, niet vanuit het systeem, en leggen de verantwoordelijkheid waar deze hoort.“

“Binnen de GSF werken we ‘verdraaid’: We werken vanuit de bedoeling, niet vanuit het systeem, en leggen de verantwoordelijkheid waar deze hoort.“

We zijn onderweg

In 2020 schreven we ons VIERjarenplan 2020-2024 ‘Vanuit vertrouwen werken aan verdraaid goed onderwijs’. De uitgangspunten uit dit plan blijven de komende jaren staan. Centraal staat de belofte aan de leerling: We bieden verdraaid goed onderwijs. Dit betekent dat we onze leerlingen als uitgangspunt nemen, voor alle leerlingen een passende plek vinden en dus ontwikkelgericht werken.

We richten ons op drie doelen voor het onderwijs: kwalificatie, socialisatie en subjectificatie. De drie doelen horen bij elkaar: de weg die leerlingen volgen op school leidt tot een diploma (kwalificatie), maar leert hen ook wie ze zijn en waar hun kwaliteiten en ambities liggen (socialisatie) en hoe ze zich verhouden tot de medemens en de wereld om hen heen (subjectificatie).

Binnen de GSF werken we ‘verdraaid’: We werken vanuit de bedoeling, niet vanuit het systeem, en leggen de verantwoordelijkheid waar deze hoort. Dat vraagt om het ontwikkelen van leiderschap op alle niveaus: bij de leerling over het eigen leerproces, bij medewerkers over samen verantwoordelijkheid nemen voor onderwijskwaliteit en bij leidinggevenden om samen met hun collega’s het onderwijs verder te brengen. Vier jaar geleden schreven we het zo: “Altijd
eerst de blik op het belang van de leerling. Daarna pas een blik op de regels. Ja, dat vraagt om stoutmoedigheid.”

Lees meer over VIERjarenplan 2025-2029

VIERjarenplan

Onze leerlingen

VIERjarenplan

Onze collega’s

VIERjarenplan

Ons onderwijs

VIERjarenplan

De GSF-organisatie